Bagaimana Memulakan Penulisan Novel?

This is the most common question. How do you start writing your novel? WHERE do you start? Dari Bab 1 atu Bab akhir?

My answer is it all depends on YOU.

Yes. You decide where to begin but myself, I MUST start with Bab 1. Why? Because it would give me  the a better direction to what is coming. Plus, I rasa lebih feeling :D. This is important because if I can't feel what I am writing, I will not be able to write to the end.

Then what?

Selalunya, saya akan menulis BAB AKHIR dahulu selepas menulis BAB PERTAMA kerana saya mahu ketak satu noktah bagaimana cerita saya akan berakhir.

Selepas menulis Bab pertama setakat yang saya boleh, saya akan ikut aturan bab, iaitu menulis Bab 2 dan seterusnya. Tetapi saya akan skip mana-mana bab yang saya tidak dapat teruskan kerana ketandusan idea ataupun jika saya tidak dapat menulis dengan baik.

That's my way.

Apa-apa pun, ikut keselesaan anda because there is no hard and fast rule on writing.


Comments

Popular Posts