Behind the Scenes JATUH HATI DI PARIS Part 1- Bagaimana Watak Arief Dicipta

I am not a believer of love at first sight. But ARIEF is my love at first sight. I fell in love with him when I 'met' him on the night train years ago and I am still in love with him until today. It was a night train, hence the manuscript was named Night Train sebelum diubah kepada Jatuh Hati Di Paris.

First, why Night Train?
Saya dapat idea untuk menulis sebuah kisah cinta sewaktu saya backpacking di Eropah. It was the year 2010. Sewaktu ke saya, saya mengandung 3 bulan lebih. 3 months pregnat. 3 weeks-packed backpacking trip through Europe on trains. Sounds challenging huh? It was challenging yet the best travelling experience ever. I wish I could do it again! Who would thought such memorable experience eventually ended up in a sweet love story wrapped in a novel? Neither did I.

Bagaimana watak Arief dalam novel JHDP dicipta?
Saya membina watak tersebut berdasarkan citarasa saya -Arief seorang yang bijak, fokus dan bersahaja. Yes, I love cool guys. And I hate men who do not know what they want and easily influenced by others especially perempuan-perempuan yang tergila-gilakannya. Fizikal Arief yang kacak dan tinggi adalah berdasarkan imej yang saya nampak dalam fikiran saya sewaktu kami 'bertemu'. Such a hunky man that makes any girl jatuh tergolek, who would forget?

Sebenarnya bukan senang untuk mencipta sesuatu watak. 'Arief' is special to me. I feel him. It is so special that  he lives until today. Untuk mencipta satu watak dan mengekalkannya sehingga manuskrip siap ditulis bukan mudah. A lot of researches are involved. Saya selalunya akan menulis characteristic watak-watak serta perkara yang watak-watak tersebut suka dan tidak suka sebagai rujukan. Jika tidak berbuat begini, watak tersebut mungkin tiba-tiba menjadi orang lain.

Bagi saya, pemilihan nama terutama bagi peranan utama tersangatlah penting. For such character to live in the novel, I need to feel him. Saya berhati-hati dalam pemilihan nama watak hero dan heroin saya. Kebanyakan penulis sekarang suka memilih nama watak yang modern dan catchy tetapi bagi saya adalah penting untuk nama tersebut dapat membawa watak yang dicipta. Untuk nama Arief, ia sebenarnya sedikit mudah kerana saya sebenarnya sudah bertemu dengannya dan it feels seamless dengan apa yang ada di dalam fikiran dan hati saya. Biarpun nama Arief mungkin terlalu biasa bagi pandangan orang lain tetapi saya tidak dapat memilih nama yang lebih sesuai untuknya.


Okay, that's all for now. Saya sambung lagi catatan saya bagi watak Nadia.



Comments

Popular Posts